Egyre több olyan vendég jön hozzám, akik térműtéten estek át és szeretnék, ha teljesen felgyógyulnának és újra tudnának fájdalom nélkül edzeni, futni.

Hidvégi Andi Pilates Studio-térdműtét utáni tapasztalat-pilates

Mivel több sportágban voltam versenysportoló, így többször estem át térdműtéten és a műtét előtti, utáni tapasztalataimat a saját bőrömön tapasztaltak alapján tudom a vendégeimnek átadni.

Sokan a műtét utáni rehabilitációt nem veszik komolyan, így a felépülés hosszabb ideig tart és sokkal fájdalmasabb is.

Az első és legfontosabb lépés, hogy folyamatosan konzultáljatok az orvosotokkal és járjatok gyógytornászhoz!

Ezek a lépések fontosak ahhoz, hogy a térd meggyógyuljon és ismét teljes értékű ízületként tudjuk használni:

  1. A térdízület mozgáskiterjedését növelni kell a maximumra, ez azt jelenti, hogy teljes mértékben ki tudjuk nyújtani a lábat és be is tudjuk hajlítani úgy, hogy a sarkunk a popsinkhoz érjen és ne érezzünk fájdalmat! Bármennyire is furcsa, de el kell jutni addig, hogy tudjunk sarok ülésben pihenni. Ezt a nyújtást tehetjük kimozgatással, – a térdhajlatban tartva a lábat, előre-hátra kilendítéssel, folyamatosan növelve a mozgáskiterjedést- illetve nyújtógyakorlatokkal, – a láb teljes kinyújtásához sarok alá helyezve egy párnát hagyjuk, hogy a saját súlyánál fogva visszanyúljon, illetve a térdet behajlítva sarkat behúzva egyre közelebb húzzuk a popsinkhoz és tartsuk meg.
  2. Meg kell erősíteni a térdízületet áthidaló izmokat és mindezt egyenletesen kell végrehajtani úgy, hogy minden oldalról ugyanolyan mértékben építsük vissza. A tréműtét után egyértelmű vékonyodás figyelhető meg a térd felett, így ha valaki ezt észreveszi, eshet abba a csapdába, hogy csak a combfeszítőket terheli (comb elülső izmai), nem fektet hangsúlyt a combhajlító izmokra (comb hátulsó izmai).
  3. Figyelni kell, hogy mindkét lábra egyenletesen terheljünk a járásnál! Ez azért fontos, mert a test izomrendszere felborul a műtét és a fájdalmak miatt. Ha valaki már átesett ilyenen, az tudja, hogy ha fáj a láb, akkor a másikat terheljük jobban, oda helyezzük a testsúlyunkat nagyobb mértékben. Ez azért nagyon helytelen, mert a másik láb túlterhelése ismét vezethet kellemetlenséghez és ahhoz, hogy a rendszer visszaálljon, a műtött láb fájdalma ellenére egyenletesen kell terhelni mindkét lábat egy sima állásnál, járásnál is! Tehát figyeljünk erre a minden napokban is!
  4. A felborult izomegyensúly ilyenkor sajnos hatni szokott a csípő- bokaízületre is és megjelenhet a derék- és hátfájdalom is attól függően, hogy milyen mértékű ez az egyensúlytalanság és mennyi ideig tartjuk ebben a testet! Ha erre rendszeresen figyelve állítjuk vissza, akkor következik be a gyógyulás, az egészséges test visszanyerése.
  5. A térdműtét oka- mint minden sérülés, betegség- mindig lelki eredetű, így azzal is mindig érdemes foglalkozni, hogy a gyógyulás teljes mértékben be tudjon következni! Merjünk szembe nézni vele és dolgozzunk rajta lelki szinten is!

 

Ezeket a felsorolt pontokat a minden napokban érdemes figyelni egészen addig, amíg a rendszer vissza nem áll és a fájdalom meg nem szűnik!

Sikeres felépülést kívánok mindenkinek!

Hidvégi Andrea